Hammaslääkäripalvelut

Purentakisko

Tämänhetkinen kiireinen elämänrytmi ja stressi aiheuttaa usein hampaiden narskuttelua.

Purentakisko helpottaa hampaiden narskuttelusta johtuvia oireita. Yleisimpiä oireita ovat hampaiden lohkeamiset ja kulumiset. Lisäksi purenta voi aiheuttaa oireita pään ja niskan -alueilla sekä leuoissa voi tuntua jäykkyyttä. Purentakisko on hyvä apuväline oireiden hallintaan.

Yksilöllisen hampaiden tarkastusvälin määrittelee hammaslääkäri.

Purentafysiologinen hoito

Purentafysiologinen hoito sisältää purentaelimistön, esimerkiksi hampaiden narskuttelusta johtuvien puremalihas- ja leukaniveloireiden hoitoa. Purenta, joka ei ole täysin kohdallaan voi aiheuttaa erilaisia vaivoja hammaskivusta ja hampaiden kulumisesta purentalihasten ja leukanivelten kipuun, päänsärkyyn ja niskakipuihin.

Hoito on usein potilaan informointia, leukajumppaa, fysioterapiaa ja purennan korjausta purentakiskolla. Hoidon tavoitteena on kipujen vähentäminen ja normaalin toiminnan palauttaminen.

Hoito aloitetaan yleensä purentakiskolla, joka tehdään yläleukaan. Sitä käytetään öisin ja se rentouttaa puremalihaksia ja estää narskuttelun aiheuttaman hampaiden kulumisen. Hoitoon voidaan yhdistää säännöllisiä puremalihasharjoitteita. Lisäksi on mahdollista kokeilla puremalihashierontaa tai fysioterapiaa, jotka voivat helpottaa oireita.

Purentalihasten hieronta lieventää jännityksiä pään ja kaulan alueella. Hieronnassa käsitellään kasvojen alue sekä puremalihakset poskien sisäpinnoilta ja lisäksi käsitellään kaulan ja niskan aluetta.

Yhteistyössä

Kaikkea emme suun terveydenhuollossa voi tehdä, yhteistyökumppanimme ovat